onsdag 29 september 2010

Innan jag dör - Jenny Downham

Alla ska vi dö, det vet vi. Men sextonåriga Tessa vet det mer än någon annan. Hon har leukemi och bara några månader kvar att leva. Tessa skriver en lista på vad hon vill göra innan hon dör, högst upp på listan står 'jag vill känna en killes tyngd mot min kropp'. Tessas kompis Zoey hjälper henne att förverkliga hennes sista önskningar...
Innan jag dör var en väldigt bra, gripande bok om liv och död, om att ta farväl och acceptera. Boken fick mig att fundera över hur man själv skulle reagera om en nära fick leukemi, den fick en att tänka efter rejält om det mesta. Den innehöll en perfekt blandning av det jag gillar att läsa, sorg, glädje, kärlek, vänskap osv.
Hela boken var väldigt bra och händelserik, det stod inte stilla för länge, men särskilt slutet gjorde mig riktigt berörd. Jag säger bara en sak; läs Innan jag dör av Jenny Downham!
+ Handlingen, Jennys sätt att beskriva var helt underbart.
- Nästan inget!

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar