fredag 17 juni 2011

De utvalda: Tankeläsaren - Kristin Cashore

 Katsa är sexton år och lever i Middluns, ett av världens sju kungadömen. Hon är en av de få som fötts med olikfärgade ögon, en av särlingarna som kungarna har rätt att utnyttja. Katsa har stridens gåva och hon  kung Randa av Middluns utnyttjar henne som torped. Hon skickas ut i världen för att hota, plåga eller mörda kungens fiender.
 Allt förändras när hon möter särlingsprinsen Po. Hon hittar en likvärdig stridspartner och en vän. Po förstår Katsa som ingen annan, men vad döljer han?
 En farofylld färd tar sin början och tillsammans upplever de bottenlös ondska, men också trofast vänskap och en kärlek så stark att den skrämmer henne.

 Jag måste erkänna, jag har varit påväg att ge upp med denna boken flera gånger. Men nu, när jag plöjt mig genom nästan 500 sidor får jag säga att jag är tämligen förvirrad.
 Början var riktigt dålig. Den var seg, tråkig och ointressant. Först efter 70 sidor började det bli läsbart, det första var bara en plåga. Bara de första kapitlen tog mig flera dagar att läsa, bara för att jag somnade varje gång jag började.
 När den sedan blev okej, tog det inte lång tid innan jag tyckte väldigt mycket om den! Jag gick runt och funderade vad som skulle hända härnäst, och de resterade 400 sidorna gick lätt.
 Det är just det, att jag kan räkna upp så mycket negativt, men ändå tyckte jag jättemycket om den i slutet, som gör mig så förvirrad. Men jag tror att den måste nå rätt målgrupp, en målgrupp som är väldigt begränsad. Jag tror också att detta är en bok för dem som älskade Vargbröder som mindre, den påminner väldigt mycket om dem böckerna, men vildmarkslivet och äventyren. Har du inte tyckt om sådana här böcker tidigare, kommer du antagligen inte att tycka om denna..
 + Spännande, bra skriven, handlingen, att den finns i två versioner(vuxen och ungdom), kan nog passa bra till killar ...
 - Seg i början, förvirrande, lämnar många frågor obesvarade...

/Alice

3 kommentarer:

  1. när kommer nästa bok ut?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Del två i serien, Monstrets dotter, utkommer 2012-05-28.

    MVH
    Kajsa Berglund, informatör på Bokförlaget Semic

    SvaraRadera
  3. Jag tycker den här boken var helt ok faktiskt men jag tycker motsatsen jag tycker början var bäst :D

    SvaraRadera