lördag 19 november 2011

Breaking Dawn del 1

 Det är dags för bröllop, och den obegripliga kärleken mellan Bella och vampyren Edward växer starkare för varje minut. Men ett par dagar in på smekmånaden känner Bella hur något växer i henne, okontrollerat och smärtsamt. Något som tar all näring från hennes kropp, och långsamt bryter ner henne inifrån.

 Wow, wow, och återigen wow. Jag måste säga att filmerna blir bättre för varje film som kommer, precis som skådespelarna och specialeffekterna, och det är ovanligt i både film- och boksammanhang.
 Filmen var sprängfull av kärlek, drama och lite mer kärlek. Inte bara kärlek-kärlek mellan Bella och Edward, utan också kärlek till vänner, familj, ett knappt existerande monster som äter upp en inifrån..
 Vad jag märkt i andra serier, när det är dom sista filmerna, är att författarna lägger till fler skämt. Det upptäckte jag även här, och jag vet att jag, personligen, inte skulle ha behövt skämten: jag skulle älskat filmen lika mycket utan dom, men det var ändå bra att dom var där, som ett litet avbrott mitt i det seriösa.
 Om jag inte varit alldeles klar med min poäng: Jag älskade filmen otroligt mycket, och vet att jag kommer att se den ett (tvåsiffrigt) antal gånger innan nästa film kommer. Den kvalificerar sig nog till en av dom bästa filmerna jag sett på länge och den är absolut den bästa i Twilight-serien.
 När jag senare har läst recensioner av filmen, har jag sett att de flesta inte tycker om den. Jag har sett de flesta orsaker. "Sadistiskt kvinnovåld" SvD (som jag absolut inte förstår, var är det sadistiska? Visst, hon skadas, men vem njuter av det?) "Vi kan inte helt komma till tanken att acceptera Bellas val att gifta sig och ligga med en vampyr vid 18 års ålder" CNN ... Allt visar att filmen passar för yngre, och baserat på medelåldern i biosalongen skulle jag uppskatta målgruppen att vara under 30 (snälla, rätta mig om jag fått för mig fel!).
 Men, som en liten slutsats: SE DEN !
 + Full av kärlek, och mycket drama ... Svårt att sluta tänka på den, svårt att bara se den en enda gång!
 - Nästa del kommer inte förrän om ett HELT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar