onsdag 4 januari 2012

Silence – Becca Fitzpatrick


UPDATE: Svensk titel: Noras val
(tack för hjälpen!!)

 Nora vaknar upp en dag i en kyrkogård, utan att minnas något om hur hon kom dit. Tiden som följer spenderar Nora med att försöka att lista ut vad som har hänt henne, hur det kommer sig att hon inte minns flera månader av sitt liv. Och vem är den mystiska pojken som hemsöker hennes drömmar och som hon aldrig kan sluta tänka på?

 Det är svårt att skriva om boken, mest för att jag är rädd att förstöra något. Men iallafall. Låt mig börja med att berätta om något otroligt konstigt: var jag än letar, hittar jag inte den svenska versionen av denna boken. Den verkar inte finnas till salu, den verkar inte ens vara påväg. Jag har sökt igenom alla sidor jag kunnat komma på, men: inget. Så det får bli att jag uppdaterar detta inlägget så fort jag har fått info. Tack så mycket för hjälpen att hitta titeln på svenska!
 Annars, var boken helt fantastisk som vanligt. Början var otroligt bra, med flera välbehövda återblickar – eftersom att det var ett tag sedan del 2 kom ut. Beskrivningarna var skickligt skrivna och allmänt bra och verkliga. Hela boken var väldigt känslofylld, med många blandade känslor, jag hann uppleva både glädje och sorg och allt mittemellan under tiden jag läste. 
 Jag upptäckte att, när jag läste den första boken ur Ängel-serien på engelska, att den är så otroligt mycket bättre på originalspråket! Allt kändes mer logiskt, och bara bättre på alla sätt. Ett av skälen kan ju också vara att Noras val var bättre än de tidigare böckerna i serien, men språket spelar också en stor roll.
 Hela boken var spännande — rakt igenom, på ett eller annat sätt. Jag fastnade direkt och det var otroligt svårt att släppa boken när jag väl börjat läsa. Och precis som jag sagt om tidigare böcker, kändes allt i boken så otroligt verkligt. Det kändes som att nefiler och fallna änglar tillhör vardagen, som om jag hör talas om det varje dag.
 En fantastisk bok – kort och gott.

 + En strålande tolkning av 'Dark Romance'- genren, otroligt bra och spännande.
 – Det är den näst sista boken i en av de bästa serierna jag någonsin läst: slutet är nära...

/Alice

14 kommentarer:

  1. Del fyra kommer ut i höst så del tre borde komma på svenska i år.

    SvaraRadera
  2. Jaså? Vet du var man kan hitta info om det? För jag kan inte hitta något alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittade på Adlibris och man borde kunna fråga förlaget Wahlströms som ger ut dem på svenska.

      Radera
  3. Hej sökte på silence och då kom bloggen upp . och jag ville bara säga att det är den bästa bok bloggen jag har varit inne på . tror att del 3 kommer ut på svenska nu i sommar eller nått sånt :)

    SvaraRadera
  4. hej man kan gå in på wahlströms den finns där men kommer ut till sommaren <3 äntligen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! man trycker på nyheter och sen maj till juli 2012 så kommer det upp olika böcker och den heter Noras val på svenska <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  5. Finns det en fjärde bok som ska komma ut , vad heter den isåfall?
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer en fjärde bok, men dess namn är inte officiellt än. Den släpps på engelska hösten 2012 :)

      Radera
  6. Okej Tack så mycket!
    Den trejde boken Noras val "Silence" , komemr väl ut i maj 2012 , tror jag?

    SvaraRadera
  7. Nån som vet när 4an kommer ut????

    SvaraRadera
  8. Vet någon när del 4 kommer ut??????

    SvaraRadera