onsdag 16 mars 2011

Fråga Alice: En sann historia - Anonym

 Alice kan vara någon du känner,
 Alice kan vara vem som helst,
 Alice knarkar.
 En superstark dagbok om en femtonårig tjej i Amerika. Hon är som vem som helst, men på en fest får hon testa LSD, och sedan blir det svårt att sluta. Hon träffar killar, rymmer hemifrån och festar med kompisar. Och knarkar.
 Hon skrev dagbok under en lång tid, och den är nu publicerad som bok.

 Hela grejen med att det är en riktig dagbok, att Alice funnits på riktigt, att författaren till boken är Anonym och okänd ger mig rysningar. Innan jag läste boken tyckte jag att det var häftigt, men nu, efteråt blir jag bara ... ledsen. Ledsen att detta händer människor runt oss, att det faktiskt finns ungdomar i min ålder som råkar ut för detta som Alice råkat ut för.
 Men boken är bra. Den är spännande, gripande och allmänt underbar. Man fastnar direkt och släpper inte boken förrän epilogen.
 Den passar väl för åldern 12+, och mest för tjejer, men jag tror att även killar kan njuta av den här boken.
Eftersom att den handlar om ett så starkt ämne, som drabbar både tjejer och killar, och främst eftersom att den är sann.
 + Den handlar om ett mycket starkt ämne, den är sann och bra!
 - Den är lite hemsk...

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar