fredag 15 juli 2011

Helena - Josephine Angelini

 Helena Hamilton är blyg, extremt blyg. Hon mår illa och får magsmärtor när får uppmärksamhet. Problemet är bara att hon är 17 år, lång, blond och har ett ansikte som en gudinna.
 En ny familj flyttar in på Nantucket, den väldigt omtalade familjen Delos, och när Helena ser Lucas Delos grips hon plötsligt av en stark lust att döda honom, och hon attackerar honom. Mitt i skolan, framför ögonen på alla.
 Konstiga saker händer med Helena, och hon tror att hon håller på att bli galen. Först incidenten med Lucas, och sedan börjar hon se syner och drömma mardrömmar.
 Men när sanningen går upp för Helena vet hon inte vad hon ska göra. Kan man trotsa det öde som står skrivet i stjärnorna?

 Jag har många, och inte mint blandade, åsikter om Helena. I början kändes den väldigt Twilght, gammal och uttjatad. Men när den blev lite annorlunda, var den bättre. Seg, först, men när jag nått mitten av boken var jag fast.
 Däremot innehöll den liiite för mycket grekisk mytologi, och eftersom att jag inte är det minsta intresserad av sådant ansåg jag det bara långtråkigt. Om man däremot läst böcker som Oddysén och Illiaden och tyckt om dom, så är detta absolut den perfekta boken!
 Mot slutet var det inte lika mycket tjat om den grekiska mytologin, och det var bara nagelbitande spänning. Då var det omöjligt att lägga ifrån sig boken, och trots att jag var väldigt negativ om den från början, gjorde  spänningen i slutet att jag kan tänka mig att läsa nästa bok :)
 + Spännande!!
 - Början var för mycket Twilight, lite mycket grekisk mytologi.

/Alice

2 kommentarer:

  1. Finns det en andra bok ?
    Den sluta så konstig eller den sluta så att det betyder att det kommer en 2:A
    Men hittar inget, svar gärna till min mejl tack :))
    erika_edstrom@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. den kommer ut i sommar :) typ juni tror jag men den boken var jätte bra !!!!

    SvaraRadera