fredag 7 januari 2011

Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld

 ››Klockan var kvart i ett torsdagen den tolfte april, dagen före den internationellt inbillade otursdagen, och jag hade just råkat såga av toppen av min vänstra tumme med en elektrisk sticksåg‹‹
 17-åriga Maja skulle aldrig skada sig själv, inte avsiktligt, som alla tror. Bara för att man råkat såga av sin tumspets betyder väl inte det något? Alla oroar sig över Majas inbillade depression, förutom Majas mamma. Det är snarare Maja som oroar sig över henne.
 På en fest träffar Maja superverbala Justin, en bilmekaniker i rosa byxor på tjugo år, som får henne att glömma allt om avsågade tummar och frånvarande mammor. Men så läser Maja ett mejl som inte är till henne, ett mejl som gör ondare än alla sticksågar i världen.

 Jag måste börja med avslöja att jag redan tipsat tre personer om boken, innan jag ens läst klart den. Och när jag läst klart den, så tjatade jag på samma personer igen. Det är verkligen en galet bra bok, på alla sätt. Den är sjukt rolig, men också så himla sorglig, samtidigt.
 Den brutala början, Maja sågar av sin tumme, följs av olyckor efter olyckor. Utan att man tröttnar en enda gång ...! Alla dessa bisarra och asroliga olyckor och misstag, går hand i hand med förvirring och sorg. Bokens förvirring smittar verkligen, ena sekunden är man glad och småfnittrar, för att nästa sida bli gråtfärdig och ledsen.
 Boken sticker ut från andra böcker med hjälp av språket. Jenny är verkligen begåvad, hon använder ord som jag aldrig hört förut. det gjorde boken lite svår att förstå, ibland, men om man orkar kan man ju alltid slå upp orden. Jag slog inte upp något ord, frågade pappa om ett, men annars klarade jag mig bra utan. Det var inte så att man inte förstod utan att kunna alla konstiga, avancerade ord hon använde.
 Här ligger jag och blöder passar nog inte så bra för killar, den kändes ganska tjejig, men inte heller för folk yngre än mig, och jag är 14.
 + Sjukt rolig och väldigt sorglig, samtidigt. Snyggt skrivna konversationer, bra beskrivningar, aldrig tråkig eller jobbig att läsa.
 - Väldigt avancerat språk.

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar