torsdag 27 januari 2011

Du vet var jag finns - Rachel Cohn

››Det var en gång två kusiner som älskade varandra som systrar.
Det var en gång en av kusinsystrarna som valde att somna utan att någonsin vakna.
Det  var en gång en kusinsyster som blev kvar.‹‹
 Jag jobbade i bokhandeln när jag fick beskedet. Jag förstod direkt. Allt jag behövde höra var hennes namn, för jag visste. Jag bara visste, för Laura gjorde alltid det jag aldrig vågat.

 Tyvärr kan jag inte skriva mer än såhär, var till och med tvungen att tjuvtjika på bokus.se för att veta vad jag skulle skriva.
 Iallafall. Det första jag kom att tänka på nu var: Gillade jag denna boken? var den bra? vad handlade den ens om? Och det var igår jag läste ut den. Så, svaren blir väl, nej, njae, stort frågetecken.
 Okej, nu överdrev jag väl lite. Boken handlade om Miles, vars kusin (som var som en syster för henne) tagit livet av sig. Miles är storväxt och hon knarkar. Kort sammanfattning..
 Men boken var väldigt långtråkig, de babblade på om DC:s historia och dess politik, något jag finner otroligt ointressant. Om man tagit bort de tråkiga delarna, kanske boken kunde varit bättre. Grejen är att när man läser boken, hinner man precis fastna och fundera, och så kommer en sida med historia och politik, och läsarupplevelsen är förstörd.
 Ärligt talat tänkte jag lägga ifrån mig boken för gott och börja på en ny, men jag fortsatte. Vanligtvis skulle det nu stå: och jag ångrade mig inte. Men det gjorde jag. Önskar att jag inte lagt min tid på en sådan här bok....
 + Handlingen var nog bra, om man tänkte bort det trista....... Framsidan och "pärmarna" var fin.
 - Full med trist DC historia, tråkig politik och segt flytande fakta.

/Alice

2 kommentarer:

  1. Ajdå, det lät inte så bra. Får se vad jag tycker om den sen :) har den väntandes i bokhyllan

    SvaraRadera
  2. Fin bokblogg du har! Ska börja följa den direkt.

    bokbloggen1.blogspot.com

    SvaraRadera