torsdag 3 februari 2011

Hemligheter och pinsamheter - Eva Susso

Tre tjejer, tre kärlekshistorier
Tre böcker, men finns också att köpa som en enda bok.

Jag såg honom först!
(Diana)
Sporttjejen Diana, 13 år, bor i det lilla samhället Bjällby, någonstans i Sverige. Det händer inte så mycket i Bjällby, men när snyggingen Edgar Flemming kommer händer det en del med tjejerna. Både Diana och hennes två bästa kompisar, Anisa och Maja, är jättekära i honom, men Diana tycker att hon har mest rätt att få honom, hon såg ju honom först!

Vem bryr sig!
(Anisa)
Anisas föräldrar äger en lampfabrik i samhället och har väldigt gott om pengar. Hon älskar att sy och gör ständigt kläder till sig själv och sina bästa vänner.  En tjej som hon kan inte vara kär i en kille som Hugo, som bor på landet. Men även om hon försöker dölja och förneka sina känslor för honom, börjar sanningen visa sig för henne; hon älskar honom. Ett tag verkar allt vara så perfekt, hon har en pojkvän och snart, världens sötaste hund. Men allt kan inte vara perfekt, är Hugo verkligen så kär som hon trodde?


Bara vänner, typ
(Maja)
Maja är en mes. Det är vad hon får höra hela tiden. Men trots det var hon först bland vännerna med en pojkvän, Kelly. Ibland älskar hon honom, ibland blir hon galen på honom. Det verkar som han bryr sig mer om sin kompis än sin flickvän! De bråkar. Kelly ber om förlåtelse med sin mjuka, underbara röst. De blir ihop igen. Det här pågår hela tiden. Anisa och Diana tycker förstås att hon ska göra slut med honom. Men vad vet de?! De har ju aldrig gjort slut med någon förut!


För ungefär två år sen, kanske ett och ett halvt, hade vi ett författarbesök av Eva Susso på våran skola. Hon berättade då om dessa böcker och jag tyckte att de verkade vara jättebra! Tjejerna var i min ålder och en kärlekshistoria är aldrig fel, så jag bestämde att jag måste läsa dem! Nu, när jag är femton år, har jag läst dem, och som ni kanske förstår blev de lite barnsliga. Egentligen var de inte så barnsliga, det var mest vetskapen om att de var yngre, och att de gapskrattade så fort de hörde ordet sex, som gjorde att den kändes lite som att den var för yngre personer. Om du gillar att läsa djupa böcker, skulle jag inte rekommendera den. Men om du, som jag, gillar att läsa lätta kärleksböcker då och då, kan du nog tycka om den. Jag tyckte att den var bra, lättläst och trevlig, men inte världens bästa bok precis.

+ Bra kärlekshistorier för lite yngre, lättläst
- Efter som böckerna handlar om tre olika personer, kan man ju inte känna igen sig jättebra i alla tre. Men det är ju ändå ganska jobbigt när man tycker huvudpersonen beter sig på ett konstigt sätt. Det hände ibland, tyckte jag.

//Felicia

2 kommentarer: