fredag 11 februari 2011

Döden i dina ögon - Rachel Ward

 Sedan dagen hennes mamma dog har Jem vetat vad siffrorna hon ser i människors ögon betyder; det är datumet de ska dö.
 Hon försöker hålla sig undan andra människor för att slippa se dom i ögonen, men en dag träffar hon Spider. Han är lång och rastlös och fast besluten om att de ska bli vänner - och kanske mer.
 En dag blir de vittnen till något som tvingar dom att lämna London och bege sig ut på vägarna. De flyr för sina liv, med nedräkningen har börjat ...

 Denna boken gillade jag verkligen. Den var lagom spännande, och perfekt för sådana som jag, som inte tycker om böcker som bara innehåller våld och sprängmedel. Handlingen kändes bra och nytänkande, själv har jag inte läst om något sådant tidigare.
 Den kändes som om den kunde passa för killar, eftersom att Jem inte är den ››tjejigaste‹‹ tjejen.
 Det bästa med boken var nog att den var så lagom spännande, man blev fast och ville inte lägga ifrån sig den, men samtidigt blev man inte rädd. Den väckte känslor, jag grät och skrattade med Jem och Spider.
 Slutet var omtumlande, det var där jag satt fast som mest, och sedan fortsatte jag att vara fast, trots att jag läst ut den .. Jag funderade länge över boken, ville inte börja på någon ny, trots att jag hade tid för det. Den var verkligen bra och läsvärd!
 + Nytänkande handling, lagom spännande, allmänt bra.
 - Slutet. (är det okej att säga så utan att avslöja för mycket? :s)

/Alice

Tillägg: I 2011 kommer del två till Döden i dina ögon. Den heter Arvet, och är förhoppningsvis lika bra som nummer ett!

4 kommentarer:

  1. Hej! Vi har gett er en award för er fina blogg. Läs mer hos oss...

    SvaraRadera
  2. Åh, jag läste den boken för ett tag sen. Jag var helt stum i slutet! Jag kunde inte fatta det. Ska inte berätta något men ni som har läst den förstår säkert vad jag menar. En jättebra bok som jag kommer bära med i mitt hjärta länge!
    Jag skulle också vilja tipsa om "Som jag vill vara" av Katarina Von Bredow. Förresten, jag vill tipsa om alla hennes böcker, dom är så jävla bra! Tack för en skitbra blogg!

    SvaraRadera
  3. Vizibleghost: Håller helt med! Men du har inte missat tvåan, va? Det kan verka tjatigt, men nej, den är huuur bra som helst :)
    Hmm... Tror faktsikt att det är en av få Katarina von Bredow-böcker som jag inte har läst, får ta mig tid och göra det :)
    Tack :)
    /Alice

    SvaraRadera