lördag 26 februari 2011

Tretton skäl varför - Jay Asher

(Förlåt för väldigt dålig uppdatering, både jag och Felicia har haft fullt upp!)
 Clay Jensen vill inte ha något att göra med banden som Hannah Baker spelade in. Hannah är död, hennes hemligheter ska begravas med henne.
 Sedan berättar Hannahs röst för Clay att han finns med på banden och att han, på något sätt, är skyldig till henns död. Clay lyssnar, och fortsätter hela natten. Tillsammans med Hannahs inspelade röst driver han runt i den lilla staden och upptäcker saker som förändrar hans liv för alltid.

 Den började riktigt bra. Prologen var konstig, men så fort boken började fastnade jag! Jag kunde inte sluta läsa, fram till mitten, då handlingen började blir lite enformig. Trots att det hände olika saker hela tiden kunde jag inte känna mig lika intresserad som i början. Men samtidigt kunde jag inte med mig att lägga undan boken och sluta läsa(ja, ibland var den så tråkig), jag var tvungen att se hur allt slutade. Så trots att boken var tråkig var jag tvungen att fortsätta läsa. Om det är bra eller dåligt får ni döma själva.
 Den var lite förvirrande också. När Hannah berättade bar det kursiv text, och så mitt i hennes snack kom det vanlig text som förklarade vad Clay gjorde eller tänkte och sedan blev det kursiv text igen och så eller vänta menade dom Clay där eller Hannah och vem snackar nu vem är det?
 Det blev förvirrande, helt enkelt.
Dock tycker jag att den är läsvärd, kanske för 15+, då den är ganska "mycket": det är mycket text och känslor och(ibland) komplicerade beskrivningar och ämnet berör mest folk över 15.
 + Handlingen, fastnade från sida 1, spännande.
 - Blev tråkig och enformig efter ett tag.

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar