lördag 7 maj 2011

Om jag stannar - Gayle Forman

I en bilolycka förlorar Mia, 17 år, hela sin familj. Alla dör, själv hamnar hon i något slags mellanläge, hon är inte död, men hon är utanför sin kropp, som något slags spöke. Hon följer med när hennes kropp förflyttas till ett nytt sjukhus och ser på när hennes kropp behandlas och får besök av släkt och vänner. I ett dygn får vi följa med henne och höra hur hon återberättar händelser från sitt liv.
När hon inser att hon själv måste välja ställs hon inför ett stort dilemma; ska hon stanna och leva sitt liv utan sin familj? eller ska hon somna in och lämna resten sörjande bakom sig?

Wow... En riktigt, riktigt bra bok som jag inte kunde sluta läsa. Den påminner mycket om Flickan från ovan, som jag också tyckte om väldigt mycket. Jag tröttnade inte en enda sekund och i mina småpauser ville jag bara fortsätta läsa. Ibland var jag nära gråten och mina ögon fylldes med tårar, men förvånansvärt var boken också rolig i sina stunder. Verkligen läsvärd!

+ Blandade känslor, musik, relationerna.
-  Den var kort, det kan också vara positivt men det var tråkigt att den tog slut.

//Felicia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar