torsdag 19 maj 2011

Sanningen om Alice - Rebecca James

 På en fest blev Katherines lillasyster brutalt mördad. Full av sorg och skuldkänslor flyr hon från sina sörjande föräldrar till sin moster Vivien i Sydney. Där börjar hon i skolan och träffar en ny vän, Alice.
 Hon känner att hon kan leva igen, och blir lyckligare än hon varit på länge. Alice är urgullig och väldigt mån om att veta allt om Katherines förflutna. Men snart visar det sig att det finns ett skäl till varför Alice vill veta allt. Sanningen om Alice är mer skrämmande än Katherine någonsin skulle kunna gissa.

 Så, detta skulle vara en "gastkramande thriller"? Under hela läsningen väntade jag på att en enorm vändning skulle ske, och att det skulle bli läskigt. Men det kom aldrig. Visst, vissa delar var jag lite skrämd, men det var för att jag väntade på att det skulle bli värre.
 Också sättet den var skriven var väldigt jobbigt. I början växlade kapitlen mellan tre olika tider, regelbundet. Och det var ju okej, bara lagom förvirrande, men när mönstrets bröts och det var samma tid i fyra kapitel, och sedan en annan tid i det femte kapitlet, då blev det jobbigt. Jag var tvungen att gå tillbaka i boken och kolla vad som hänt i den tiden, för att sedan läsa kapitlet och gå tillbaka dit när det hoppade till samma tid ...
 En annan sak som jag inte tyckte om var slutet. Alla thriller-böcker jag läst har slutat öppet, och visst, då klagade jag på det, men nu kändes det plågsamt att läsa de sista tre kapitlen, när Sanningen om Alice var avslöjad och mycket hade hänt. Eftersom att de sista kapitlen inte gjorde någon skillnad i storyn, kändes det sjukt onödigt.
 Innan jag blir positiv om boken måste jag också kritisera dess namn. Originaltiteln är Beautiful Malice, och malice är engelska för skadeglädje, illvilja, ondska, och då passar namnet mycket bättre.
 Okej, nu ska jag hitta något positivt... Handlingen, kan ju vara bra, om inte tidshoppen varit som dom var, skulle den nog varit väldigt bra. Och karaktärerna var också bra, dom var väldigt bra beskrivna och olika.
 + Handlingen (utan tidshopp), karaktärerna
 - Tidshoppen, namnet, slutet

/Alice

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har en fråga till er på bokpussen eller till någon annan som läser det här :)
    hur kan man sätta in sin blogg tex "Alice läser" och en bild på en bok?
    Tack för svar! hedvigwaldenstrom@hotmail.com

    SvaraRadera