söndag 19 december 2010

Ett litet hål i mörkret - Ingrid Olsson

(Hittade mitt gamla block med recensioner, två år gammalt eller så ;) Mina åsikter kan ha ändrats sedan dess, men jag orkar inte läsa om boken :p)


Världen stannar för Calle när hans farmor läggs in på sjukhus. Trots att det var längesedan han hittade sin pappa död på köksgolvet, kommer alla jobbiga känslor tillbaka. Trots alla känslor blir han nyfiken på den nya tjejen som flyttar in i lägenheten bredvid. Den nya tjejen med den röda halsduken, som alltid bär på ett gitarrfodral.
 Det finns trots allt ljusglimtar i den mörka tillvaron.

 När jag läste boken för ungefär två år sedan tyckte jag inte alls om den. Den var alldeles för "tänkig", men jag var 12 då och hade inte intresset att läsa sådana böcker då. Jag tror att om jag skulle läsa denna boken nu, skulle jag inte ha samma åsikter. Den passar bättre för min ålder nu, än en 12-åring, tror jag. Vad jag tyckte då var:
 Detta var nog den skummaste boken jag läst. Den handlade om Calle, vars pappa var död och hans farmor som åker in på akuten och om en tjej i röd halsduk ...
 Jag skulle nog inte tipsa någon om den här boken. Den var ju inte rentav dålig, den var bara konstig. Den var väldigt bra skriven, men lite deprimerande och allmänt skum.
 + Fint skriven, om man har intresset och tänker efter.
 - Väldigt skum, deprimerande.

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar