onsdag 15 december 2010

Vem vill bli miljardär? (Slumdog millionnaire) - Vikas Swarup

18-åriga Ram Mohammad Thomas blir arresterad för misstänkt fusk i tv-programmet Vem vill bli miljardär? i Indien. Eftersom han är en föräldrarlös pojke utan utbildning är det ingen som tror honom när det visar sig att han kunde svaren på alla de 12 frågorna. När hans advokat, Smita,  vill höra hur det gick till får hon veta sanningen, hela sanningen. Han berättar en långa historier om hur han kunde varje svar, allt från att han har varit rik och levt lyckligt till att han inte har haft någonstans att bo och varit pank.

Nu när jag har varit sjuk i ett par dagar har jag passat på att lyssna på ljudboken till Vem vill bli miljardär? En helt fantastisk bok om en värld jag inte vet någonting om. Jag har aldrig någonsin tänkt på att man kan dra slutsatser om vad någon har för religion genom att bara veta personens namn förut, men  det visar ju sig att det är jätteviktigt på andra ställen i världen! I boken finns många känslor och människor av alla slag. Kan inte säga annat att ni borde läsa eller lyssna på den! (Har ännu inte sett filmen, har hört att den är väldigt bra. Ska se den, kanske tipsar er om den med)

+ Väldigt mycket. Känner mig mycket mer allmänbildad nu.
- Kan faktiskt inte komma på något.

//Felicia

3 kommentarer:

  1. Åhh filmen är såååå bra!!! Se den!! :D

    SvaraRadera
  2. Gud, du har verkligen en snygg header och ett väldigt snyggt namn. Bokpussen. Hur gammal är du? jag är elva.Gå gärna in på vår bokblogg och kika på del tre av vår julkalender.

    SvaraRadera
  3. Åh, tack så jättemycket! Haha, kul att du gillar det ;)
    Vi är båda 14 år :)
    Visst!!

    SvaraRadera