lördag 30 april 2011

Pride and prejudice (Stolthet och fördom) - Jane Austen

På landsbygden i 1700-talets England bor Mr och Mrs Bennet med sina fem döttrar, en typisk medelklassfamilj. När de rika Mr Bingley och Mr Darcy kommer till trakterna, är det enda Mrs Bennet vill att få sina döttrar bortgifta med de rika männen. Mr Bingley är en trevlig ung kar, men hans bästa vän, den stilige Mr Darcy, visar sig snabbt vara en stolt och otrevlig man. Huvudpersonen i boken är Miss Elisabeth, den näst äldsta av de fem döttrarna. hon börjar snabbt ogilla Mr Darcy, men desto mer hon träffar honom, verkar hennes känslor förändras.

Efter att ha sett filmen många gånger, var jag ju bara tvungen att läsa boken. Eftersom att den är skriven för 200 år sedan (nästan exakt, gavs ut 1813), var den ganska jobbig att läsa, speciellt på engelska. jag menar dock inte att den är dålig, men man skrev på ett annat sett på den tiden, lite segare och inte saker som händer hela tiden. Det var tur att jag hade sett filmen, annars hade jag nog inte fattat någonting.
Så, läs den gärna om du är intresserad av ett gammalt kärleksdrama, men om du inte är väldigt säker på gammal engelska, läs den på svenska.
Jag vill absolut tipsa om filmen! Den nya, med Keira Knightley, är min favoritfilm! Jag har tyvärr inte sett den äldre, men Colin Firth, men jag tror att den är bra, jag ska se den så fort jag får chansen!

+Miljöerna, kläderna, det ständiga te-drickandet, allt! Faller helt in i min smak!
-Jobbig att läsa, det tog väldigt lång tid, för att jag helt enkelt inte orkade. 

//Felicia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar