torsdag 14 april 2011

Ung bög och jävligt kär - Johannes Sandreyo

 Musikaldansaren Filip är olyckligt förälskad i  fotbollsproffset Emilio, som också är Aspuddens värsting och player. Filip förstår själv att drömmen om den onåbara latinokillen aldrig kommer är dömd till att krossas, man kan ändå inte låta bli att hoppas på det omöjliga.
 Emilio, däremot, lever ett kriminellt liv och kämpar med sin kallblodige gängledare Nikolaj som styr över gänget med järnhand. Brotten de begår tillsammans blir allt grövre och förutom knarkhandeln planerar de ett värdetransportrån...
 Mitt i allt börjar Emilio umgås med Filip och hela hans värld vänds plötsligt uppochner. Trots att han lever med våld och kriminalitet vid sin sida inser han snart att hans livs största fight kommer att handla om den svåra kärleken.

 Av någon konstig anledning blev jag lättad när jag läst ut boken. Men jag gillade den, det kan jag inte säga emot, men något var fel. Och jag tror att det var författarens fel, inte bokens.
 "Designen" på boken, eller vad man ska kalla det, var jobbig. Man hade dragit ut texten till marginalerna, plus att texten var liten och väldigt ... ordig. Det var säkert 5-600 ord varje sida, och det blev liksom jobbigt att läsa. Däremot hade Johannes löst det bra i början, med kapitel på högt fem sidor, men sedan hände något och resten av boken bestod av kapitel på MINST tio sidor, och det blev bara jobbigt.
 En annan sak jag verkligen störde mig på var att Johannes blandat sättet att skriva, och så plötsligt skrev han i futurum, liksom; "Men ingen visste vad som skulle hända den sommarkvällen", och det förstörde jättemycket. Jag hann ju lista ut vad som skulle hända tre sidor innan det hände..
 Men, nog om det. Handlingen är ju helt underbar, det borde finnas fler sådana här böcker av, med och för killar. Den är väldigt läsvärd, trots allt negativt ovan. Det var ju trots allt bara om layouten och språket.
 Då får jag väl lägga till att allt annat är underbart i boken. Beskrivningarna är väldigt ... beskrivande och konversationerna är lagom och bra!

 + Handlingen, att den är av en kille, för killar och om killar.
 - Layouten, att Johannes växlar mellan nutid och futurum.

 Läs också: Det händer nu - Sofia Nordin

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Språket var det enda som faktiskt fick mig att inte läsa ut boken. Jag gillar annars temat, men väljer nog hellre tex En av dem av Ingrid Sandhagen eller Ibland bara måste man av David Levithan.
    Fantastiskt snygg blogg ni har förresten!

    SvaraRadera