fredag 12 november 2010

Det händer nu - Sofia Nordin

 Stella är den självsäkra, populära tjejen i klassen, hon har många vänner och inte minst många beundrare. Men hon lever en låtsasvärld, medan hon hånglar och flirtar med killar brottas hon med drömmar om sin bästa vän Sigrid. Ibland vill hon bara skrika rakt ut att hon är kär i henne, men hon vågar inte. Hon vet ju inte vad Sigrid känner, och vad skulle alla andra säga?

 Jag läste denna boken på en dag - ett gott tecken. Jag fastnade redan i början och släpptes inte förrän slutet. Den var väldigt lättsam, trots att den handlade om ett såpass känsligt ämne. Den var liksom enkel att läsa, man blev inte trött av den, den hade inte alldeles för långa meningar eller komplicerade beskrivningar, men den var inte heller överdrivet lättläst.
 Det bästa med boken var nog handlingen. Jag har faktiskt inte läst någon bok om just homosexualitet tidigare, bara KvB's romaner om förbjuden kärlek. Visst finns det redan böcker om det, men ingen som jag läst och vad jag vet så var det ett tag sedan det kom ut någon bok med sådan stark handling. Upplägget som Sofia använder för att berätta är intressant, det är verkligen inte många konversationer och nästan allt är text, lagom kortfattad. Jag trodde aldrig att jag skulle tycka om böcker med sådant upplägg, då jag själv är en sådan som skriver allt i minsta detalj, men Sofia lyckades verkligen!
 + Handligen, ett känsligt ämne på enkel text. Enkel att förstå.
 - Ärligt talat så kommer jag inte på något, men eftersom att jag läste den på en dag så tror jag att det var väldigt bra ^^,

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar