lördag 27 november 2010

Längtans rike - Libba Bray

(Detta är del tre i triologin Ögat över månskäran. Har du inte läst del ett och/eller del två bör du inte läsa detta)
(Recensionen för del ett hittar du HÄR)
 Mycket har hänt sedan Gemma Doyle anlände till Spence-akademin för unga damer för första gången:
 Efter att hennes mor blivit mördad har hon funnit en oväntad inre kraft. Hon kan framkalla dörren till Riket, en värld bortom Spence-akademin och åtsittande korsetter, där hon har magiska krafter och allt hon önskar blir till verklighet.
 Hon har trotsat faror, Riket har blivit kaos och hon har offrat mycket, men till slut har hon lyckats att binda magin till sig själv. Det är till slut dags för Gemmas debut i societeten och hon kommer att, tillsammans med sina vänner Ann och Felicity, att sättas på hårrd prövning.
 Det mystiska systraskapet som hennes mor en gång varit medlem av - Orden - kämpar för att ta kontroll över Riket, precis som sällskapet Rakshana. Spence-akademins östra flygel, som en gång brann ner och lämnade Gemmas mors vän inbränd, är under uppbyggnad. Men varför just nu? Gemma och hennes vänner träffar återigen Penelope, som en dag för längesedan valt att lämna världen med sin riddare i riket, men hon är inte alls sig lik. Deras vänskap står inför den största prövningen hittils när Gemma slutligen tvingas bestämma vilken roll hon ska ta...
 Många frågor blev lämnade obesvarade när Upprorsänglar tog slut. Nu kommer svaren!

 Jag älskar verkligen denna serien, den handlar om övernaturliga krafter, men inte för mycket. Annars brukar jag inte tycka om böcker om magi och andra världar, men här hade jag fel. När jag först läste bok nummer ett, Ögat över månskäran, hade jag bara lånat de4n för att min syster skulle ha en bok till skolan. Hon valde en annan bok och jag läste den istället. Jag ångrade mig aldrig!
 Det bästa med böckerna är nog den underbara fantasin och de fantastiska beskrivningarna. Att den är en sci-fi bok och en tjejig bok samtidigt, gjorde den bara bättre.

+ Tjejbok om 1800-talets england samtidigt som det är en sci-fi berättelse. Underbara beskrivningar och inte allt för långa konversationer.
 - Sista delen, lämnade kvar vissa frågor obesvarade ..

/Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar