onsdag 10 november 2010

Originalspråk

Hej vänner!
Detta kanske inte känns jätteviktigt eller aktuellt, men jag vill ändå ge en påminnelse: Läs böcker på engelska!
Jag tror nästan hälften av alla böckar jag läst i år har varit på engelska. Nej, man förstår inte allting, men det kommer ju! Och om man orkar kan man ju alltid slå upp. Det finns massa sidor på internet som hemskt gärna översätter ord eller korta texter åt dig! I början slog jag upp det mesta jag inte förstod, sedan tröttnade jag och insåg att jag faktiskt nästan alltid förstod sammanhanget ändå.
Det är faktiskt stor skillnad på att läsa översatta böcker och böcker på originalspråk. Så jag säger det igen: Läs böcker på engelska (eller franska, spanska osv. om du vill ;)) Jag rekommenderar det verkligen!
Tack för mig leverpastej!

//Felicia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar