onsdag 10 november 2010

Harry Potter and the prisoner of Azkaban - J.k Rowling

Harry ska snart börja sitt tredje år på Hogwarts då han smiter ifrån Dursleys (sin moster och morbrors) hem. Han åker en konstig buss till Diagon Alley. Efter ett tag där möter han bästa vännerna Ron och Hermione. Väl i skolan flyter det på som vanligt, de enda nya är den nya, märkvärdiga läraren Professor Lupin och deras helt nya ämne där de får lära sig att spå. När Harry får reda på att den galne mördaren Sirius Black är hans egen gudfar blir det andra bullar.
Du får följa med Harry i en spännande resa fylld med ögon, konstiga djur, smarta genvägar m.m.

Som jag sagt innan förvånar det mig att Harry Potter är så trevliga och roliga böcker. Fantasin är underbar och jag förstår inte hur boken kan vara så tjock, hur kommer man på så mycket? Man får mycket inspiration och J är riktigt duktig på att förklara miljöer o.s.v. så det är lätt att leva sig in. Man läser sig igenom den och funderar på märkliga saker, grips lite då och då av spänning, skrattar till ibland, är nöjd.
Tips: Drick te när du läser denna bok! Sätt dig också riktigt bekvämt för kapitlerna är låånga.

+ Man fastnar, på något sätt. Kanske inte i just boken, men man känner lksom att man måste fortsätta läsa böckerna om Harry Potter.
- Kapitlerna är lite för långa, det är väl ändå en barnbok?

2 kommentarer:

  1. Jag älskar hp böckerna. Men nästa bok hp och den flammande bägaren är nog en favorit =) så den får du hitta ett riktigt gott te till =)

    SvaraRadera
  2. Grymt! Det ska jag göra ;) Ser fram emot det, har lånat alla av en kompis så någon gång har jag nog kommit igenom dem ;)

    SvaraRadera