onsdag 10 november 2010

Det fattas en tärning - Johanna Tydell

Puck hade ett ganska perfekt liv: en gosedjursring i rummet i radhuset, två guldfiskar, en bästis som hette Lollo, en bra mamma och en rolig pappa som hon älskade över allt annat. Då var Puck 11, nu är hon 16 och gör allt för att inte tappa kontrollen. Hennes pappa har lämnat henne och hon har bara en vän, Emanuel. De hänger och går på fester tillsammans. Puck har aldrig haft en pojkvän, men när hon möter Micke, sångaren i bandet som spelar på festen, ska den delen av hennes liv bli historia. Hoppas hon.

När jag började läsa Det fattas en tärning, tyckte jag den var ganska konstig. Vartannat kapitel är hon 11 och vartannat är hon 16, så det blev också lite förvirrelse, även om man hängde med i åldersbytningen.
Sedan kom jag in i boken och märkte att den var riktigt bra. Först tyckte jag att Johanna hade skrivit allt så konstigt, men ändrade sedan uppfattning om det också då jag insåg att det passade tonåringar väldigt bra. De sista 100 sidorna sträckläste jag och slutet var riktigt bra, även om det var ganska typiskt. Ser fram emot att läsa fler av Johanna Tydells böcker!

+ En bra tonårsbok helt enkelt. Skriven i Jag-form, vilket är bra eftersom jag tror att många då kan känna igen sig väl i den på många ställen.
- Tog ganska lång tid att komma in i den och tycka den var riktigt bra.

//Felicia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar