lördag 2 oktober 2010

Sommaren jag blev vacker - Jenny Han

Belly mäter sitt liv i antalet somrar hon levt. För henne är somrarna det viktiga, allt som är spännande, allt som är förtrollande och allt som betyder något händer på sommaren. För henne är vintern bara en transportsträcka tillbaka till sommarhuset vid havet som hon åker till varje sommar. Dit kommer också bröderna Jeremiah och Conrad med sin mamma Susannah, som äger huset. De två familjerna tillbringar hela långa sommaren där, och för Belly existerar inget annat alternativ.
Belly älskar det slitna strandhuset, alla knäppa traditioner och framför allt det faktum att inget har förändrats sedan hon och pojkarna var små. Fram tills nu, för den här sommaren, denna skimrande sommaren, kommer saker att förändras. Redan när Belly kliver ut ur bilen känner hon något konstigt, och när krocken mellan nya aningar och minnen från förr trasslar till relationerna mellan Belly, Conrad och Jeremiah står det klart att de måste acceptera att de är framme vid en plats dit varje sommarstig hittills har lett.

Jag slukade boken som en hamburgare! Jag verkligen älskade den! Oj, oj, oj, det var längesedan jag läste något så bra. Bytet mellan nu- och dåtid gjorde boken mer och mer intressant och mycket enklare att läsa. Jenny Han har verkligen lyckats med allt i boken, verkligen. Alla beskrivningar kändes så verkliga när hon förklarade, allt kändes bra när man läste. Jag har redan tipsat kompisar om den, t.o.m. innan jag läst klart.
Att sätta genre på denna boken känns svårt, eftersom att den har så mycket i sig. Den innehåller väl mest kärlek och sorg, men även annat mysigt. Det ryktas om att detta bara var bok nummer ett i en triologi, hoppas att det är sant.. Detta är en perfekt bok för en regning dag!
+ Den bästa bok jag läst på länge, allt som står ovan :)
- Den tog slut.

/Alice

2 kommentarer:

  1. Jag läste den oxså hala serien faktist och är bara KÄR I den (samma 11åring...)

    SvaraRadera